29.10.2010

Televisiomainonnan teho pudonnut RAJUSTI

Mainonnan tehon laskuun on monia syitä
Televisiomainontaan on suhtauduttu jo usean vuoden ajan eräänlaisella kunnioituksella. Se on yksi kalleimmista mainosmenetelmistä ja mainoksista saattaa joutua maksamaan jopa tuhansia euroja sekunnilta. Tehoaako televisiomainonta kuluttajaan? Mainostajan kannalta on valitettavaa, että teho laskee koko ajan. Tähän ovat syynä mm. ns. "Netti-tv" palvelut, joissa katsojalle näytetään vain erillisiä internetmainoksia. Lisäksi tallentavat digiboksit ovat jo arkipäivää, sillä niiden hinta on halvimmillaan vain noin 50 - 100 euroa normaalia digiboksia kalliimpi.

Onkin helppoa tallentaa ohjelma ja aloittaa katsominen esimerkiksi 15 minuuttia normaalia myöhemmin. Tällöin mainokset voi kelata pois ja jatkaa taas ohjelman katsomista. Lisäksi säästyy aikaa ja mainoksiin kulunut aika voidaan käyttää muuhun hyödylliseen. Mainostajan kannalta tälläinen toiminta on tietenkin harmillista. Mainoskanavat kuitenkin markkinoivat kaikkia katsojia (myös sitä noin 40 %, jolla tallentava digiboksi on) potentiaalisina kuluttajina. Jos mainosta ei katsoja näe, ei se myöskään ole potentiaalinen kuluttaja.

Mainostamisen keinot ovatkin viime vuosina muuttuneet. Enää perinteinen "mainosta mainoskatkoilla" ei ole ainoa keino saada tuotettaan esille. Tuotteen tai palvelun sijoittaminen ohjelman sisään on varmasti tehokkain mainostapa tällä hetkellä. Katsoja ei voi mainosta paeta ja saattaa jopa haluta tuotteen, jos hänen esikuvansa ( Big Brother kilpailija, Diili kilpailija tms.) käyttää tuotetta.

Sub on luonut BB-mainostajille oman sivuston. On mahdollista "ostaa" päivätehtävä, jossa omaa tuotetta esitellään itse ohjelmassa. Päivätehtävä voi olla esimerkiksi juhlat, päälikkökilpailu tai palovaroittimien kokeilu (kyllä, sekin on ostettu mainos). Onkin hauska huomata, että tuotesijoittelu on miltei tärkeämpi tulonlähde BB:ssä, kuin mainostauoilla esitetyt mainokset. Esiintyväthän tuotteet myös 24/7 palvelussa, jossa mainoksia ei normaalisti ole.
Jos haluat lukea lisää Big Brotherin mainostajille tarjoamista palveluista, suosittelen käymään osoitteessa
http://www.mahdollisuuksientalo.fi/index.php
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Osallistu keskusteluun!